Köpvillkor

1. AllmÀnt

Dessa villkor gÀller avtal om leverans av produkter och tjÀnster, Àven kallade varor eller varan, till slutkunder i Sverige.

  • Vision Healthcare Nordic AB
  • Org.nr: 556596-3799
  • Box 2093, 663 12 Hammarö
  • Telefon: 054-52 25 40
  • Besöksadress: NolgĂ„rdsvĂ€gen 17, 663 41 Hammarö

Du mÄste vara 18 Är för att bli kund hos Vision Healthcare Nordic AB.

2. Abonnemang utan bindningstid och köpplikt

Det ska vara enkelt och okomplicerat att handla hos oss. Vision Healthcare Nordic AB sÀljer produkter pÄ fortlöpande abonnemangsbasis och du fÄr försÀndelserna levererade direkt till din brevlÄda (större försÀndelser kan fÄ hÀmtas ut hos postombud). Den första försÀndelsen som ingÄr i abonnemanget levereras normalt inom 10 dagar efter bestÀllning och vidare försÀndelser enligt valt leveransintervall, utan köpplikt eller bindningstid.

Vid uppsÀgning upphör abonnemanget med verkan frÄn och med nÀsta sÀndning. VÀnligen meddela kundservice för snabbast handlÀggning av avbokningen, och i god tid innan nÀsta leverans skickas.

Introduktionserbjudandet gÀller endast nya kunder och för ett hushÄll. Abonnemanget kan nekas vid sakliga skÀl, sÄsom bedrÀgeri, bristande kreditvÀrdighet och liknande. Vi levererar endast till svenska adresser.

3. Plus – medlemsklubb med bara fördelar

Vid ditt första köp fÄr du som kund hos oss ett gratis medlemskap i förmÄnsklubben PLUS. Som kund fÄr du exklusiva kundförmÄner, rabatter och VIP-erbjudanden via brev, telefon och e-post, för att bli informerad om vÄra erbjudanden och medlemsklubbsförmÄner frÄn Vision Healthcare Nordic AB.

4. Flexibel leverans

Vi skickar vÄra försÀndelser enligt avtalat leveransintervall med PostNord. Om leveranstiden inte följer av bestÀllningen ska vi leverera utan dröjsmÄl och senast inom 30 dagar frÄn din bestÀllning. Leverans anses ha skett nÀr du eller ditt ombud har tagit över varan. Vid erbjudanden, större eller flera bestÀllningar kan det hÀnda att bestÀllningen mÄste hÀmtas hos postombud pÄ grund av dess storlek och vikt. Vid försenad leverans kan du beroende pÄ omstÀndigheterna hÄlla inne betalning, krÀva leverans, ersÀttning eller hÀvning av avtalet.

Vi har varor pÄ lager, men om det undantagsvis skulle vara en slutsÄld situation, kommer detta att tydligt kommuniceras pÄ bestÀllningssidorna för den aktuella produkten.

5. Ingen förskottsbetalning

Du behöver inte betala i förskott, vi utfÀrdar en skriftlig faktura som fungerar som orderbekrÀftelse och som bifogas alla försÀndelser. Du har 20 dagars betalningsfrist frÄn fakturadatum, om inte annat avtalats. Vid utebliven betalning tillkommer den vid var tid faststÀllda rÀntan enligt dröjsmÄlsrÀntelagen samt eventuella indrivningskostnader. Vi har pantrÀtt i de levererade produkterna tills betalning, inklusive rÀnta och kostnader, har betalats i sin helhet.

6. VÄr kundservice finns dÀr för dig

VÄr kundservice hjÀlper dig gÀrna varje vardag mellan kl 08.00-16.30. Om din förfrÄgan gÀller en specifik bestÀllning kommer vi att besvara den inom 2 arbetsdagar.

7. 14 dagars ovillkorlig ÄngerrÀtt

Du Àr skyddad av ÄngerrÀttslagen och har 14 dagars ovillkorlig ÄngerrÀtt frÄn den dag du mottar varan i din allra första försÀndelse, det vill sÀga ÄngerrÀtten gÀller endast den första försÀndelsen i abonnemanget. Meddela oss att du Ängrat dig t.ex. via brev, telefon eller anvÀnd bifogad Ängerblankett. För att ÄngerrÀtten ska gÀlla mÄste produkten vara oöppnad och returneras till oss i samma mÀngd och skick som vid mottagandet. Om varans vÀrde har sÀnkts mer Àn nödvÀndigt för att faststÀlla varans art, egenskaper och funktion, förpackningen Àr trasig, eller varans bÀst före datum har passerat, mÄste du tÀcka vÀrdeförlusten. Varan ska returneras inom 14 dagar efter att anmÀlan om anvÀndning av ÄngerrÀtten har meddelats.

Om du frÄntrÀder detta avtal (ÄngerrÀtten gÀller endast den första försÀndelsen i abonnemanget) ska vi Äterbetala alla betalningar vi har fÄtt frÄn dig, inklusive leveranskostnaderna (med undantag för extra kostnader till följd av att du har valt en annan typ av leverans Àn den typ av standardleverans vi erbjuder) utan onödigt dröjsmÄl och senast 14 dagar efter den dag vi fÄr besked om ditt beslut att frÄntrÀda detta avtal.

Det Àr endast returrÀtt pÄ den första leveransen du mottar. NÀstföljande varor Àr identiska med den första varan, och det finns dÀrför ingen returrÀtt pÄ de försÀndelser du fÄr efter första leveransen.

OBS: AbonnemangsförsÀndelser som returneras utöver ÄngerrÀtten kan komma att skickas tillbaka till dig och debiteras en extra kostnadsavgift pÄ totalt 198 kr, för att tÀcka vÄra kostnader vid hantering av returen.

Om du vill anvÀnda dig av ÄngerrÀtten eller har nÄgra frÄgor kan du kontakta vÄr kompetenta kundservice.

8. Full reklamationsrÀtt

Full reklamationsrĂ€tt beviljas enligt gĂ€llande lagar för alla defekter av produkten. ReklamationsrĂ€tten Ă€r begrĂ€nsad till produktens hĂ„llbarhetsdatum som anges pĂ„ förpackningen, förutsatt att korrekt förvaring har följts och högst tvĂ„ mĂ„nader frĂ„n det att det reklamerade tillstĂ„ndet upptĂ€cktes. Köparen ska under alla omstĂ€ndigheter göra reklamation inom skĂ€lig tid efter att felet upptĂ€ckts. Vid reklamationer, fel och defekter ska köparen stĂ„ för eventuella fraktkostnader. Återbetalning vid godkĂ€nd reklamation sker inom 14 arbetsdagar. Vid tvist ska AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mndens beslut följas.

9. Priser

Alla priser inkluderar moms och eventuella miljöavgifter. Priset pÄ produkten kan variera beroende pÄ försÀljningskanal, distribution och specialerbjudanden. Priserna gÀller tills de Àndras. Meddelande om vÀsentliga prisÀndringar skickas i god tid innan Àndringarna trÀder i kraft. Introduktionserbjudandena kan inte utnyttjas illojalt genom frekvent och upprepad abonnemangssignering/uppsÀgning, eftersom de endast gÀller nya kunder och för ett hushÄll.

10. Personuppgiftspolicy – vi skyddar dig som kund

Vi behandlar alla personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) och bokföringslagen. Som personuppgiftsansvarig lagrar och anvÀnder vi denna information för att sÀkerstÀlla och hantera kundrelationen.

Vision Healthcare Nordic AB har tystnadsplikt avseende personuppgifter. UtlÀmnande av information till andra utomstÄende Àn ovan nÀmnda parter kan inte ske utan ditt samtycke, sÄvida inte utlÀmnandet krÀvs enligt lag eller Àr ett led i betalningsindrivning, försÀkringskrav och/eller bokföringshantering. Registrering av reservationer hÀnvisas till kundservice. Du har enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) rÀtt till att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig, och kan krÀva att dessa rÀttas.

För mer information om behandling av personuppgifter kontakta kundservice sÄ hjÀlper de dig.

11. KlagomÄl/Tvister

Kontakta vÄr kundservice om du har klagomÄl pÄ ditt köp. Om vi skulle misslyckas med att hitta en lösning rekommenderar vi att du vÀnder dig till AllmÀnna reklamationsnÀmnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan Àven anvÀnda den onlineplattform för klagomÄl som finns tillgÀnglig pÄ EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För information om vilka rÀttigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Avtalet lyder under svensk lag. Tvister mellan parterna ska lösas genom förhandlingar. Om förhandlingarna inte lyckas ska tvisten hÀnvisas till allmÀn domstol.

12. FörbehÄll och ansvarsbegrÀnsningar

Vision Healthcare Nordic AB förbehĂ„ller sig rĂ€tten för driftsavbrott, felaktiga priser eller leveransproblem pĂ„ grund av förhĂ„llanden utanför Vision Healthcare Nordic AB’s kontroll. Vision Healthcare Nordic AB reserverar sig vidare för tryckfel, prisfel, moms- och andra avgiftsförĂ€ndringar. Eventuella erbjudanden gĂ€ller sĂ„ lĂ„ngt lagret rĂ€cker (som informerats i samband med den enskilda kampanjen). Vi ansvarar inte för felaktig anvĂ€ndning av produkter. Följ rekommenderad dosering pĂ„ förpackningen.

13. Ändring av villkor

Villkoren kan Àndras pÄ grund av sÀrskilda behov och/eller offentliga Àndringar eller prispÄslag som pÄverkar dessa villkor. Om du utifrÄn de Àndrade villkoren vill sÀga upp avtalet har du rÀtt att göra det. Om avtalet mellan parterna inte sÀgs upp innebÀr det att du accepterar de uppdaterade avtalsvillkoren. Nya villkor kommer att meddelas pÄ vÄr hemsida i kombination med att de nya villkoren skickas ut.

14. Återbetalning vid e-handel

Vid köptillfÀllet informeras du om maximal leveranstid frÄn det att bestÀllningen registrerats. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer du utan dröjsmÄl att informeras om orsaken till förseningen och fÄ information om en ny leveranstid. Du har dÄ rÀtt att hÀva köpet utan kostnad, krÀva att köpet fullförs eller krÀva ersÀttningsvara frÄn Vision Healthcare Nordic AB.

Avtalsvillkoren har uppdaterats och trÀder i kraft för alla ingÄngna och nya avtal.

Senast uppdaterad 25.09.2023